Persbericht: het overlegcomité van de laatste kans

Vrijdag aanstaande komt het Overlegcomité samen. Mogelijk zal de ‘barometer’ goedgekeurd worden, een instrument waarbij verschillende parameters bepalen welke coronamaatregelen op welk moment voor welke activiteiten gelden. Een grote mate van voorspelbaarheid moet zo het recente flip-flopbeleid voorkomen. Wat er ook komt (of niet komt), de vele onuitlegbare tegenstrijdigheden moeten meteen stoppen, zegt De Federatie, spreekbuis van sociaal-culturele - en amateurkunstenorganisaties in Vlaanderen en Brussel.

Verspreid deze boodschap mee via onze Facebookpagina of instagram!

Dirk Verbist van De Federatie: “Ingewikkelde maatregelen, tot daaraan toe, maar intussen zijn ze compleet onlogisch en onuitlegbaar. We kunnen samenvatten dat cultuur niet mag, maar wel voor een publiek en dat sport wél mag, maar niet voor een publiek. Wij krijgen dat niet meer uitgelegd. En we zijn niet alleen. Het onbegrip en de weerstand op het terrein groeit dag na dag.”
Ra-de-loos. Dat zijn alle gemeentelijke vrijetijdscoördinatoren, koren, theatergezelschappen, orkesten, ouderenorganisaties enz. die ons al wekenlang opbellen om te weten te komen of hun activiteit al dan niet mag doorgaan, of ze als lokaal bestuur een bepaalde activiteit al dan niet mogen toelaten. Anderhalf jaar lang konden wij netjes de geldende regels uitleggen, hoe onaangenaam die ook vaak waren. Maar de huidige maatregelen krijgen we niet meer uitgelegd. Waarom mag een koor wel optreden voor publiek maar niet repeteren zonder publiek? Waarom mag een theatergroep niet oefenen in een lege theaterzaal maar wel bij iemand thuis? 4 muzikanten mogen samen geen muziek spelen, tenzij ze al spelend hard in het rond springen en ze eigenlijk aan het sporten zijn? Mag een koor oefenen in de sporthal? En als jeugdtheater wel mag, wat dan met een orkest met zowel 16- als 45-jarigen? Waarom mag een professionele dirigent momenteel enkel zijn brood verdienen met een professioneel orkest en niet met een amateurorkest of -koor?
De Federatie pleit voor
  • een barometer met heldere en realistische parameters die vertrouwen geeft aan de organisatoren
  • het opheffen van de uiteenlopende maatregelen voor gelijkaardige sectoren
  • het wegwerken van de chaos op het terrein door maatregelen voor ‘groepsactiviteiten’ en ‘publieksactiviteiten’ naadloos op elkaar af te stemmen
  • het blijvend mogelijk maken van bepaalde activiteiten, ook in de strengste fasen
  • het meteen wegwerken van de onuitlegbare tegenstrijdigheden, ook als men het niet eens geraakt over een barometer.