PERSBERICHT: sociaal-culturele en amateurkunstenorganisaties bedenken creatieve oplossingen om 50.000 afgelaste activiteiten te compenseren (23/3)

Maar liefst 50.000 activiteiten in de amateurkunsten en het sociaal-cultureel werk werden al afgelast omwille van de coronamaatregelen. 1,5 miljoen Vlamingen kunnen de komende weken niet participeren aan hun geliefde verenigingsleven. Een aderlating op vele fronten, maar deze organisaties, met hun duizenden vrijwilligers tonen zich nu van hun creatiefste kant: mondmaskers naaien, brieven schrijven aan ouderen, online repetities en kunstwedstrijden of pretpakketten voor ouders en kinderen. De amateurkunsten en het sociaal-cultureel werk willen steevast armoede, eenzaamheid en polarisering in de samenleving tegengaan en doen daar in deze crisistijd nog een schepje bovenop.

20200320Huis3

Creatieve oplossingen

Bond zonder Naam roept op om virale affectiekaarten te versturen, lokale afdelingen van Femma, Ferm en vele anderen naaien de klok rond mondmaskers, leden van ouderenorganisaties zoals OKRA en de Vlaamse Actieve Senioren schrijven massaal brieven naar ouderen en eenzamen, dansverenigingen bieden online danslessen aan, Welzijnsschakels blijft in moeilijke omstandigheden voedselbedeling verzorgen aan armen, de online workshops en webinars schieten als paddenstoelen uit de grond om mensen blijvend te connecteren en te vormen, Kunstwerkt biedt tips voor kunstbeleving via sociale media. Het lijstje is eindeloos en weerspiegelt meteen de plek die deze organisaties innemen in het hart van veel mensen en onze samenleving.

Veerkracht in tijden van financiële onzekerheid

Ze vinden het zelf vanzelfsprekend, gezien de missies van hun organisaties. Maar vanuit een financiële logica is het dat allerminst: ‘Tot aan de paasvakantie zijn er al 50.000 activiteiten afgelast, waardoor 1,5 miljoen Vlamingen niet kunnen deelnemen aan hun vrijetijdsbesteding. De financiële kost die dit voor onze sectoren met zich meebrengt, zal aanzienlijk zijn, gezien onze organisaties gemiddeld 1/4e van hun inkomsten halen uit het aanbod van activiteiten. De onzekerheid over de duurtijd van de crisis, de verdere afloop van dit verhaal en de uiteindelijke financiële kater, baart ons natuurlijk grote zorgen,’ zegt Ellen De Boeck, directeur van De Federatie sociaal-cultureel werk en amateurkunsten. Bovendien zien de duizenden freelancers die in onze sectoren dagelijks actief zijn en de vele kleine en lokale verenigingen en artiesten een groot deel van hun inkomsten wegvallen.

Steunmaatregelen

De Vlaamse en federale regeringen kondigden al een reeks steunmaatregelen aan voor organisaties en zelfstandigen die een omzetverlies ervaren. Tegelijkertijd wordt er flexibiliteit aan de dag gelegd in verband met subsidieverplichtingen en administratieve deadlines en roemde minister-president Jambon onze sectoren vrijdag in een persbericht nog om de belangrijke rol die ze opnemen in de samenleving. ‘We zijn blij met de uitspraken van onze minister van Cultuur. Samen met hem brengen we zo goed mogelijk de impact op onze sectoren in kaart. Natuurlijk gaat ons hart nu vooral uit naar de zorgsector, maar op momenten als deze blijkt nog maar eens hoe sterk de honderdduizenden jaarlijkse initiatieven van onze organisaties deel uitmaken van het dagelijkse leven van miljoenen mensen. Ook na deze crisis zullen het sociaal-cultureel werk en de amateurkunsten meer dan nodig zijn om te doen waar ze goed in zijn: mensen verbinden, veerkracht geven, nieuwe ideeën bedenken voor een betere samenleving... We hopen daarom ook na de crisis op de nodige overheidssteun te kunnen rekenen om die waardevolle rol te kunnen blijven waarmaken,’ concludeert Ellen De Boeck. (Dit bericht verscheen op 22 maart in Het Laatste Nieuws)

Contacteer Ellen De Boeck voor meer informatie en enkele concrete voorbeelden.